thuis · Advies ·

Wat te doen vóór Pasen. De betekenis van de Goede Week: een to-do-lijst voor elke dag in 2022

De Goede Week in 2022 vindt plaats van 18 tot 22 april. Voor iedere christen zijn deze zes dagen vóór Pasen de belangrijkste. De tijd komt om na te denken: “Hoe succesvol ben ik geweest in het overwinnen van zonden?” Het was tenslotte hiervoor dat Jezus Christus zijn leven gaf.

Paasweek

De laatste week van de Vasten wordt ook wel ‘verschrikkelijk’ genoemd vanwege de gebeurtenissen die aan de Opstanding voorafgingen: het verraad van Judas, de kruisiging van de Verlosser aan het kruis. Tegelijkertijd is dit een week van grote wonderen. Daarom zijn al haar dagen geweldig. Goede Week, gevuld met ontroerende diensten. Vanwege de quarantaine in 2022 zullen veel kerken online uitzendingen verzorgen.

De betekenis van elke dag

De hele Goede Week staat in het teken van de laatste dagen van het leven van Jezus. Orthodoxe christenen bewandelen het laatste pad met Hem, wonen diensten bij of lezen speciale gebeden (Evangelie van elke dag, troparion, kontakion).

De betekenis van elke dag is speciaal, met zijn eigen betekenis en dienstbaarheid.

Gelovigen proberen geen enkele dienst te missen. De diensten van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag worden als bijzonder belangrijk beschouwd.

Maandag

Tijdens de eerste drie dagen van de Goede Week worden nog steeds de diensten van de Vasten gehouden: de Uren, de Fijne Uren en de Liturgie van de Voorafgewijde Gaven. Het volledige evangelie wordt in delen gelezen.

Vaste dienst

Op de eerste dag herdenken ze Jozef uit het Oude Testament en de verdorde vijgenboom. De kuise Jozef, vernederd en verkocht door zijn broers, en later hersteld door God, is een type van Christus. Jezus zal ook lijden onder de afgunst van zijn stamgenoten. Zijn eigen leerling verkoopt het voor 30 zilverstukken. Nadat hij vreselijke kwellingen heeft ondergaan, wordt Jezus gevangengezet in een graf (in plaats van in een smalle greppel), en, daaruit op eigen kracht opstaand, regeert hij over Egypte.

Het hoofdthema van Stille Maandag is de aanpak van het Oordeel. De Heiland zit met zijn discipelen in de schaduw van de olijfbomen. De discipelen vragen Hem: “Vertel ons wanneer het einde zal zijn, en wat is het teken van Uw komst?”

De vloek van de vijgenboom is vol symbolische en spirituele betekenis. Door een boom die geen vrucht droeg te laten verdrogen, demonstreerde Jezus goddelijke macht. Zes maanden vóór de kruisiging vertelt de Heer een gelijkenis over een wijnboer. Drie jaar lang vond de eigenaar van de wijngaard geen fruit aan de boom en gaf opdracht om deze te kappen. Maar de wijnboer verzette zich en overtuigde hem ervan nog een jaar te wachten. Ze zeggen dat hij de vijgenboom zal opgraven en bemesten, en misschien zal hij vrucht dragen. En als hij het niet geeft, zal hij het inkorten. Dat is precies wat er gebeurde. De vijgenboom symboliseert het Joodse volk, dat de Heiland bevruchtte met zijn prediking, de wijngaard symboliseert de kerk en het aardse leven, en de wijnbouwer symboliseert Jezus.

Wat te doen en hoe?

Gedurende de hele Goede Week, te beginnen met Stille Maandag, zijn zij bezig met het reinigen van hun huizen en hun ziel.

Gebed

Het werk wordt zowel fysiek als spiritueel uitgevoerd:

  • Je moet nadenken over het feit dat een ziel zonder geloof, zoals een onvruchtbare vijgenboom, geen enkele vrucht zal dragen.
  • Het huis moet gerenoveerd worden en al het oude en kapotte moet weggegooid worden.
  • Wat voedsel betreft, worden de beperkingen vanaf maandag strenger. Tijdens de laatste week van de vastentijd eten orthodoxe christenen zeer spaarzaam, meestal alleen 's avonds.
  • Op de eerste dag van de week moet je rauwe groenten en fruit eten. Je mag noten en brood met honing eten.

Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en mensen met gezondheidsproblemen wordt het vasten aanzienlijk verzacht. Ze kunnen elk vetarm voedsel eten, maar het is nog steeds raadzaam om vlees te vermijden.

Dinsdag

Op dinsdagochtend kwam Jezus naar Jeruzalem om de mensen te onderwijzen. Zelfs toen wilden de hogepriesters hem arresteren, maar ze waren bang. In plaats daarvan stelden ze Christus lastige vragen. Hij vertelde de gelijkenis van de talenten en de tien maagden, de betaling van belastingen aan Caesar, de wederkomst, het grootste gebod in de Wet.

Witte dinsdag

Op Witte Dinsdag herdenkt de tempel het verhaal van de redding van het kindje Mozes en de eerste test van Job. Ze vertellen over beproevingen voor de gelovigen. Op deze manier worden gelovigen bereid na te denken over het komende lijden van Christus. Tijdens de dienst worden driemaal het troparion ‘Zie de Bruidegom komt om middernacht’ en het lichtgevende ‘Ik zie Uw paleis, mijn Verlosser’ uitgevoerd. Ze herinneren ons aan het Laatste Oordeel en hoe belangrijk het is om geestelijk wakker te zijn.

Op deze dag moeten orthodoxe christenen nadenken over hoe waardig zij zijn om getuige te zijn van de Goede Week.

Wat te doen en hoe?

Mensen vragen vaak wat ze elke dag moeten doen tijdens de Goede Week? Er zijn geen duidelijke instructies voor de eerste helft van de week. Op Witte Dinsdag:

  • De orthodoxen blijven de zaken in huis op orde brengen.
  • Vaak kopen ze op deze dag eten voor het vieren van Pasen, maken ze een handdoek en feestelijke kleding klaar voor de paasdienst.
  • We moeten het levenspad van Jezus Christus in gedachten houden, het Evangelie lezen en bidden.
  • Dinsdag blijven ze alleen rauwe groenten en fruit eten, maar ook noten en honing.

Op Stille Dinsdag proberen orthodoxe christenen een goede daad te doen. Bijvoorbeeld om kwetsbare oude mensen en zieke kinderen te helpen. De gelijkenis van de tien maagden leert dat men, nadat men het geloof heeft aanvaard, het moet begeleiden met goede daden. Zo wordt het geestelijk leven in stand gehouden.

In Russische dorpen bestond er op dinsdag van de Goede Week een traditie van het bereiden van “sapmelk”. De vrouwen werden vóór zonsopgang wakker en verzamelden vlas- en hennepzaad uit de bakken. De zaden werden in een vijzel gegoten, lange tijd fijngestampt en vervolgens verdund met water. De resulterende ‘melk’ werd gebruikt om vee te voeden en hen tegen ziekten te beschermen. Het was mannen verboden om “sapmelk” te zien.

Woensdag

Jezus bracht woensdagavond door in het huis van Simon de melaatse in Bethanië. Op dat moment had er al een raad van hogepriesters en heksenmeesters plaatsgevonden. Er werd besloten Jezus op sluwe wijze te grijpen en te doden. Een zekere ‘zondaar’-vrouw morste mirre op het hoofd van de Heiland en bereidde Hem daarmee voor op de begrafenis. Op dezelfde dag was Judas van plan zijn Leraar te verraden voor 30 zilverstukken.

Goede service op woensdag

Tijdens de dienst op Grote Woensdag worden de orthodoxe ‘zondaar’-vrouw en de liefde voor geld, die tot de moord op Jezus leidde, veroordeeld. Orthodoxe christenen bereiden zich voor op bekering. 's Avonds is er een algemene biecht.

Wat te doen en hoe?

Op de derde dag van de Goede Week proberen sommige orthodoxe christenen de schoonmaak af te ronden om Witte Donderdag te wijden aan fysieke en geestelijke reiniging. Vandaag:

  • Ze vegen al het afval uit het huis, ruimen de bijkeuken en de tuin op en repareren dingen.
  • Ze vasten strikt en eten alleen rauwe groenten en fruit.
  • Ze reflecteren op hun zondigheid, vergeven overtredingen en vragen om vergeving van hun naasten.
  • De dag eindigt met een biecht.

Woensdag overgoten Russische boeren hun vee met smeltwater, dat ze uit ravijnen verzamelden. Aan elke emmer werd een snufje donderdagzout (van vorig jaar) toegevoegd. Het ritueel moest huisdieren beschermen tegen de onreine, onbekende ziekten en het boze oog.

Gebed

Donderdag

Op Witte Donderdag herdenken kerken het Laatste Avondmaal. Dit is het laatste avondmaal van Jezus Christus met zijn discipelen. Volgens de Heilige Schrift gaf hij hun wijn en brood en noemde ze zijn bloed en lichaam, dat hij vrijwillig opoffert voor de redding van alle mensen. De gebeurtenissen op Witte Donderdag markeerden het begin van een kerkelijk ritueel als de communie.

's Avonds waste Jezus de voeten van zijn discipelen en leerde hen een lesje in nederigheid en dienstbaarheid aan hun medemens.

Ter nagedachtenis aan deze gebeurtenis wast de bisschop tijdens diensten in kathedralen de voeten van twaalf priesters (monniken). Orthodoxe christenen lezen het gebed van de Verlosser in de Hof van Gethsemane. In de ochtend wordt de liturgie van St. Basilius de Grote gevierd en 's avonds worden de 12 evangeliën gelezen over de laatste uren van de Verlosser en zijn lijden aan het kruis.

Witte Donderdag

Wat te doen en hoe?

Witte Donderdag staat in Rusland bekend als ‘Schone Donderdag’. Vandaag moet je het huis opruimen en je ziel en lichaam reinigen.

Lange tijd werd in Rus op deze dag een badhuis verwarmd. De huisvrouwen schraapten ijverig de vloeren, wasten de banken, de ramen, wasten al het linnengoed en schudden de tapijten uit. To-do-lijstje voor donderdag voor orthodoxe christenen:

  • Er wordt aangenomen dat je op donderdag tijd moet hebben om te zwemmen voor zonsopgang. Ze wassen zich voor de tweede keer nadat ze het huis hebben schoongemaakt (meestal in het badhuis).
  • Op deze dag wordt de algemene schoonmaak uitgevoerd: ramen, toiletten en badkamers, tegels, vloeren achter meubels worden gewassen. Ze wassen ook beddengoed en kleding.
  • Op donderdag wordt de massa-communie gevierd. Parochianen ontvangen de communie na de biecht. Een belangrijke regel is vasten. “Wat is een beter moment om de communie uit de Beker van het Leven te ontvangen dan in de komende dagen, wanneer deze ons, zou je kunnen zeggen, uit de handen van de Heer Zelf wordt gegeven?”
  • 'S Avonds wordt er een speciale dienst gehouden in de tempel. Er worden fragmenten uit het evangelie voorgelezen die gewijd zijn aan het lijden van Jezus. Tijdens de dienst houden parochianen brandende kaarsen vast, die ze vervolgens mee naar huis nemen en hun huis verlichten.
  • Op deze dag kunt u beginnen met het bereiden van feestelijke gerechten voor Pasen: paaskoekjes, eieren, vlees en andere gerechten.
  • Als het niet mogelijk is om de dienst bij te wonen, is het raadzaam om de 12 Gepassioneerde Evangeliën te lezen (in je eentje, of tijdens een online uitzending van de dienst).

Ook op Witte Donderdag verbrandden mensen zout. Men geloofde dat donderdagzout genezende eigenschappen had en beschermde tegen het boze oog en boze geesten. Maar de Kerk noemt dit bijgeloof. In de tempel wijden ze gewoon zout, niet verbrand.

Vrijdag

Goede Vrijdag of Goede Vrijdag is de dag van de kruisiging. De orthodoxen brengen het in rouw door.

Op de laatste dag van het aardse leven voert de hogepriester Kajafas een nachtelijke ondervraging van Jezus Christus. Hij krijgt te maken met hevige pesterijen en mishandeling. Dit wordt gevolgd door een ondervraging met Pontius Pilatus, de prefect van Judea. Maar omdat hij de beschuldigingen van de hogepriesters absurd acht, stuurt Pilatus Jezus naar de heerser van Galilea, Herodes (aangezien Jezus een Galileeër is). Herodes lacht hem uit en stuurt hem, gekleed in witte kleren, terug.

Goede Vrijdag

De prefect doet verschillende pogingen om Jezus vrij te laten, maar de menigte, overgehaald door de hogepriesters, roept al: “Kruisig Hem, kruisig Hem!” Er gebeurt iets verschrikkelijks. Urenlang lijdt de Heer zwaar, aan het kruis genageld. Maar zelfs dan bidt hij voor Zijn moordenaars. Aan het kruis aanvaardt hij het berouw van de dief die naast Hem gekruisigd wordt.

Jezus ervaart alle gruwel van het verlaten worden door God.Nadat Hij erin is geslaagd het te overwinnen, spreekt Hij de laatste woorden uit: “Het is volbracht! Vader! Ik leg mijn geest in uw handen.”

De dienst begint om 20.00 uur en gaat de hele nacht door. Het is gewijd aan het lijden van Christus. Overdag wordt de lijkwade (een grote sluier met de afbeelding van de gekruisigde Jezus Christus) naar het midden van de tempel gebracht. Het is versierd met bloemen en gewikkeld in wierook. De tweede dienst vindt 's avonds plaats. Parochianen verzamelen zich bij de kerk en steken kaarsen aan. De lijkwade wordt rond de tempel gedragen.

Wat te doen en hoe?

Goede Vrijdag is van de meest treurige aard. Op deze dag heb je nodig:

  • Zet al uw zaken opzij.
  • Vrijdag komen orthodoxe christenen naar de tempel om ‘vaarwel te zeggen tegen de Verlosser’.
  • Thuis wordt aanbevolen om de canon over de kruisiging van de Heer en 'Over de bewening van de Heilige Maagd Maria' te lezen. Het is belangrijk om je in deze gebeden te verdiepen, door te dringen en na te denken over je eigen leven.
  • Gelovigen weigeren op deze dag voedsel. Pas na 18.00 uur kun je wat groenten en fruit eten.

Zaterdag

Stille Zaterdag is de laatste dag van de Vasten. God wordt begraven en is naar de hel afgedaald om deze te vernietigen.

Op deze dag blijft het lichaam van Christus in het Graf, dus het wordt uitgevoerd in stil verdriet en vreugde.

De dienst van de zesde dag wordt verwaterd met profetieën uit het Oude Testament over de opstanding van de Verlosser. Na het plechtige prokeimenon ‘Sta op, o God, oordeel de aarde’, kleden alle geestelijken zich in het wit. Dit is een symbool van de overwinning van Christus en het begin van Pasen. Maar voorlopig wordt in plaats van het Cherubijnse lied ‘Laat alle vlees stil zijn’ gezongen, waarin wordt opgeroepen tot het bewaren van het grote geheim.

heilige zaterdag

Wat te doen en hoe?

Om 16.00 uur op Stille Zaterdag moet alles gereed zijn voor de viering van de Heldere Wederopstanding. Wat te doen vóór Pasen, en hoe:

  • Geef het harde werken op.Je kunt paaskoekjes bakken en eieren versieren, wat de meeste werkende orthodoxe christenen doen.
  • Op zaterdag mag u warme plantaardige voeding zonder olie eten (gebakken groenten, magere soepen, pap, etc.).
  • 'S Avonds gaan orthodoxe christenen naar de kerk om het eten te zegenen en blijven ze de hele nacht waken. Na de dienst wordt het vreugdevolle nieuws gehoord: “Christus is verrezen!” Gelovigen antwoorden: “Waarlijk, Hij is verrezen.”

Vragen en antwoorden

Waarom wordt de Goede Week zo genoemd?

Vanuit het Kerkslavisch wordt het woord ‘passie’ vertaald als ‘lijden’. Bovendien is ‘passie’ in de orthodoxie de aantrekkingskracht van een persoon tot een bepaald soort zonde. De Goede Week is een week gevuld met het lijden van de Heiland als gevolg van menselijke zonden.

Wat mag je niet doen tijdens de Goede Week?

Ter nagedachtenis aan de kwelling van Christus moet men de hele week strikt vasten. Vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivelproducten, snoep en wijn moet u vermijden. Tegenwoordig is het niet gebruikelijk om plezier te hebben, te zingen en te dansen, of feestdagen te vieren. Op vrijdag, zaterdag en zondag is het verboden te werken of schoon te maken. Speciale zonden voor de Goede Week worden beschouwd als grof taalgebruik, veroordeling en onreinheid.

Voor orthodoxe christenen is de Goede Week een tijd van rouw, streng vasten en kerkbezoek. Dagelijks worden er diensten gehouden die vertellen over de laatste reis van de Heiland. De ziel ervaart een schok door wat er gebeurt en wordt daardoor gereinigd.

In de laatste week voor Pasen betreuren gelovigen hun zondigheid en proberen ze vriendelijker, schoner en helderder te zijn. Ze weigeren entertainment en voedsel dat plezier brengt. Bijna alle vrije tijd wordt besteed aan gebed en goede daden. De Goede Week eindigt met een heldere opstanding. Orthodoxe christenen verheugen zich, feliciteren elkaar en verbreken hun vasten.Er wordt aangenomen dat het gezegende ei eerst moet worden gegeten.

laat een reactie achter

Schoonmaak

Vlekken

Opslag